tisdag 21 april 2020

Buddhism - 2. Förändra upplevelsen

En av buddhismens grunder


Grunden i en metod är ofta bland det viktigaste och därför något man bör ägna mycket tid och kraft. Inom buddhismen består grunden bland annat av att fullt ut inse och acceptera några viktiga ofrånkomliga aspekter av verkligheten. En sådan viktig verklighetsaspekt är att du som människa kan förändra din upplevelse.

Förändra upplevelsen


Att viljemässigt kunna förändra sin upplevelse är antagligen en unikt mänsklig förmåga. Djur blir troligen alltid helt fångade av nuet och de känslor det väcker. Vi människor kan i viss mån rikta om vår uppmärksamhet och därigenom förändra vår upplevelse.

Ett enkelt sätt att demonstrera detta är att tänka på en citronklyfta. Föreställ dig hur du för den mot munnen och tar en rejäl tugga… De flesta upplever, när de ger sig hän åt en sådan fantasi, att saliv utsöndras och att de får en del av upplevelsen av att faktiskt bita i en citronklyfta.

Att just fantisera om att bita i en citron är kanske inte så användbart men förmågan går att använda till annat också. I buddhismen använder man den till exempel till att rikta sig mot sådant som väcker (osjälvisk) kärlek och medkänsla.

Genom att träna på sådant sätt kan vi gradvis förändra vår upplevelse av verkligheten. Och när vi upplever verkligheten på ett nytt sätt så är den i många avseenden en ny verklighet. Vi kan i mångt och mycket inte skilja på vår inre verklighet och den yttre.

Tänk till exempel på skillnaden mellan om du är irriterad eller om du känner dig nöjd och välmående. Är det inte på många sätt två olika verkligheter du befinner dig i beroende på vilken av de två sinnesstämningarna du är i? Ser du inte helt olika på människor, på möjligheter och risker? Och påverkar inte din inre sinnesstämning även ditt yttre beteende och andras upplevelse och bemötande?

När vi väl är i en specifik sinnesstämning så präglar den oss på samma sätt som den gör för djur. Särskilt om det handlar om starka känslor. Men skillnaden mellan oss och djuren är att vi har chansen att påverka vår sinnesstämning vilket de inte har. Även om vi ibland kan vara maktlösa att påverka de yttre omständigheterna så kan vi alltid potentiellt påverka vår inre upplevelse.

Denna grund till buddhistiskt utövande är det alltså bra att ofta kontemplera; att tänka på möjligheten att vända dig inåt och lägga märke till vilka känslor och tankar det i sin tur väcker. Buddhism, som metod, handlar till stor del om att vända sig inåt för att söka lyckan istället för att söka den utanför sig själv genom att eftersträva yttre mål (som en bieffekt kan yttre mål bli lättare att uppnå - men det är en fälla att ha sådant yttre fokus; det är mycket bättre att uteslutande fokusera på den inre upplevelsen).

Jag ska återkomma till detta senare men för tillfället nöjer vi oss med att kontemplera möjligheten. Vad innebär det att du genom buddhistiskt utövande så småningom skulle kunna ha en stabil stark och djup  upplevelse av välmående, lycka, medkänsla och osjälvisk kärlek oavsett de yttre omständigheterna? Oavsett vad som råkar hända i ditt liv?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ondska finns inte

”Gud (livet) är god (gott) och vi är gud så därför är även vi goda. Anledningen till att gud är god och att vi är goda är att allt är gud. G...