En av buddhismens grunder
Grunden i en metod
är ofta bland det viktigaste och därför något man bör ägna
mycket tid och kraft. Inom buddhismen består grunden bland annat av att fullt ut inse
och acceptera några viktiga ofrånkomliga aspekter av verkligheten. En sådan viktig verklighetsaspekt är att du som människa kan förändra din upplevelse.
Förändra upplevelsen
Att viljemässigt kunna förändra sin upplevelse är antagligen en unikt mänsklig förmåga. Djur blir troligen alltid helt fångade av nuet och de känslor det väcker. Vi människor kan i viss mån rikta om vår uppmärksamhet och därigenom förändra vår upplevelse.
Ett enkelt sätt att
demonstrera detta är att tänka på en citronklyfta. Föreställ dig
hur du för den mot munnen och tar en rejäl tugga… De flesta
upplever, när de ger sig hän åt en sådan fantasi, att saliv
utsöndras och att de får en del av upplevelsen av att faktiskt bita
i en citronklyfta.
Att just fantisera
om att bita i en citron är kanske inte så användbart men
förmågan går att använda till annat också. I buddhismen använder
man den till exempel till att rikta sig mot sådant som väcker
(osjälvisk) kärlek och medkänsla.
Genom att träna på
sådant sätt kan vi gradvis förändra vår upplevelse av
verkligheten. Och när vi upplever verkligheten på ett nytt sätt så
är den i många avseenden en ny verklighet. Vi kan i mångt och mycket inte skilja på vår inre verklighet och den yttre.
Tänk till exempel på skillnaden mellan om du är irriterad eller om du känner dig nöjd och välmående. Är det inte på många sätt två olika verkligheter du befinner dig i beroende på vilken av de två sinnesstämningarna du är i? Ser du inte helt olika på människor, på möjligheter och risker? Och påverkar inte din inre sinnesstämning även ditt yttre beteende och andras upplevelse och bemötande?
Tänk till exempel på skillnaden mellan om du är irriterad eller om du känner dig nöjd och välmående. Är det inte på många sätt två olika verkligheter du befinner dig i beroende på vilken av de två sinnesstämningarna du är i? Ser du inte helt olika på människor, på möjligheter och risker? Och påverkar inte din inre sinnesstämning även ditt yttre beteende och andras upplevelse och bemötande?
När vi väl är i
en specifik sinnesstämning så präglar den oss på samma sätt som
den gör för djur. Särskilt om det handlar om starka känslor. Men
skillnaden mellan oss och djuren är att vi har chansen att påverka
vår sinnesstämning vilket de inte har. Även om vi ibland kan vara
maktlösa att påverka de yttre omständigheterna så kan vi alltid
potentiellt påverka vår inre upplevelse.
Denna grund till
buddhistiskt utövande är det alltså bra att ofta kontemplera; att
tänka på möjligheten att vända dig inåt och lägga märke till
vilka känslor och tankar det i sin tur väcker. Buddhism, som metod, handlar till stor del om att vända sig inåt för att söka lyckan istället för att söka den utanför sig själv genom att eftersträva yttre mål (som en bieffekt kan yttre mål bli lättare att uppnå - men det är en fälla att ha sådant yttre fokus; det är mycket bättre att uteslutande fokusera på den inre upplevelsen).
Jag ska återkomma till detta senare men för tillfället nöjer vi oss med att kontemplera möjligheten. Vad innebär det att du genom buddhistiskt utövande så småningom skulle kunna ha en stabil stark och djup upplevelse av välmående, lycka, medkänsla och osjälvisk kärlek oavsett de yttre omständigheterna? Oavsett vad som råkar hända i ditt liv?
Jag ska återkomma till detta senare men för tillfället nöjer vi oss med att kontemplera möjligheten. Vad innebär det att du genom buddhistiskt utövande så småningom skulle kunna ha en stabil stark och djup upplevelse av välmående, lycka, medkänsla och osjälvisk kärlek oavsett de yttre omständigheterna? Oavsett vad som råkar hända i ditt liv?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar