Även om buddhismen är en andlig väg så kan man ändå ha stor nytta av metoden trots att man inte är andligt inriktad. Jag ska därför här försöka förklara en del av hur buddhismen fungerar sett ur ett sekulärt västerländskt perspektiv.
Jag tror visserligen att andlighet krävs för att nå de riktigt djupa resultaten men anser samtidigt att det också för många världsligt inriktade kan vara väldigt värdefullt och berikande att utöva buddhism utan andlig inriktning. Mycket i buddhismen kräver inte ett andligt perspektiv utan går att förstå och utföra ändå.
Jag tror visserligen att andlighet krävs för att nå de riktigt djupa resultaten men anser samtidigt att det också för många världsligt inriktade kan vara väldigt värdefullt och berikande att utöva buddhism utan andlig inriktning. Mycket i buddhismen kräver inte ett andligt perspektiv utan går att förstå och utföra ändå.
Lyckoforskning
Ett exempel på hur
buddhismen kan vara användbart även för sekulära människor
finner vi i hur den stämmer väl överens med sådant man funnit
inom psykologisk forskning om lycka. Där har man till exempel funnit
att man kan bli lyckligare genom att sträva efter flow, genom att
undvika grubblerier, genom att lära sig känslomässigt hantera
svårigheter, genom att njuta mer och genom att låta bli att jämföra
sig med andra.
Vad buddhismen kan ge
Välmående och lycka
Genom att använda
en av de centrala metoderna inom buddhismen, meditation, bygger man
en grund för att lättare kunna utföra ovan nämnda lyckostrategier. Det är kanske
därför heller inte så konstigt att man inom forskning upptäckt
att meditation ökar vårt välmående. Jag ska senare förklara
varför meditation ger dessa effekter.
Relationer
Andra exempel på
sådant man inom lyckoforskningen funnit gör oss lyckligare är att
göra snälla saker, att vårda relationer och lära oss förlåta.
Även här kan buddhismen bidra genom metoder som hjälper oss öka
vår medkänsla, vänlighet och osjälviska kärlek. Också dessa
metoder ska jag behandla senare.
Beslutsfattande och framgång
Buddhismen kan också
göra oss till bättre beslutsfattare vilket i sin tur kan möjliggöra
ökade världsliga framgångar. En anledning till detta är att stress
ofta gör oss dummare och att den stressminskning buddhismens metoder
kan åstadkomma därför gör oss smartare. Buddhismen har dessutom
en välutvecklad filosofisk sida som kan hjälpa oss förstå viktiga
aspekter av verkligheten och därigenom hjälpa oss fatta bättre
beslut.
Innan jag avslutar
denna artikel vill jag bara påpeka att jag inte är kvalificerad att
lära ut buddhism inom den tibetanska vajrayana-tradition jag utövar
utan bara beskriver det jag tror mig ha förstått baserat på
erfarenhet av utövande kombinerat med min förståelse av
motivations- och personlighetspsykologi.
Eventuella
felaktigheter och missuppfattningar ska alltså inte lastas
buddhismen eller någon av de fantastiska lärare jag träffat utan brister i beskrivningen är, om de förekommer, helt mitt fel. Jag tror dock att jag
trots sådana eventuella svagheter kan ge ett unikt bidrag tack vare mitt
arbete med den integrerande personlighetsteorin. Det andliga
perspektivet genomsyrar redan massor av underbara texter av människor
med mer och djupare erfarenhet än min medan mer materialistiskt
grundade beskrivningar är ovanligare.
Den tibetanska
buddhismen var i början svår för mig att förstå och utföra.
Förhoppningsvis kan min beskrivning grundad i västerländsk
psykologi och evolutionsteori underlätta för vissa att komma in i
den så att dessa slipper de svårigheter jag hade.
Att jag här väljer
att beskriva ur ett mer materialistiskt perspektiv ska dock inte
tolkas som att jag tar avstånd ifrån det andliga perspektiv som
finns inom buddhismen. Jag tror bara att ett mer världsligt
perspektiv kan vara hjälpsamt för en viss kategori läsare som
annars skulle ha svårt att dra nytta av texten.
För de som önskar
mer andlighet vill jag bara försäkra att det perspektiv jag här
använder inte på något sätt utesluter de mer andliga
perspektiven. I mina ögon är de två betraktelsesätten lika
kompatibla som samsara och nirvana. Bägge uppstår ur samma
bakomliggande verklighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar