Den integrerande personlighetsteorin behandlar den dynamiska ömsesidiga påverkan som sker mellan människans motivation och tankeförmåga och hur detta samspel skapar olika (omedvetet) inlärda föreställningsvärldar (subjektiv verklighet). Den beskriver vidare hur dessa föreställningsvärldar utgör individens personlighet.
Motivationen består av en begränsad uppsättning evolutionärt skapade motiv, med olika egenskaper, som syftar till olika evolutionära mål. Teorin beskriver också viktiga skillnader mellan olika sådana motiv. Ett exempel är att viss motivation medger stor flexibilitet i hur mål kan nås (till exempel nyfikenhet/utforskande) medan annan motivation är väldigt rigid (till exempel rädsla/flykt).
Tankeförmågan beskrivs som ett flexibelt kognitivt verktyg som, på liknande sätt som handen (som flexibelt motoriskt verktyg), kan användas till en mängd olika syften. På motsvarande sätt som handen har den heller ingen egen vilja utan används av olika motiv för dessas respektive syften.
Även om tankeförmågan inte har en egen vilja har den stor påverkan på motivationen. Ett exempel är att ett djur utan människans tankeförmåga bara kan bli motiverad genom att ett sinnesintryck fungerar som stimulus och aktiverar motivationen, medan en människa även kan fantisera eller associera och på så sätt aktivera motivation bara genom att tänka på stimuli.
Den speciella dynamik som uppstår tack vare människans unika tankeförmåga skapar på så sätt föreställningsvärldar som präglas av motivationen att nå ett speciellt (evolutionärt) mål tillsammans med föreställningar om hur det ska gå till, föreställningar om vad som är möjligt respektive omöjligt, vanemässigt riktande av uppmärksamhet, med mera.
Sådana föreställningsvärldar kan alltså se ut på väldigt många olika sätt. Och eftersom individen upplever och tror på den föreställningsvärld den för tillfället befinner sig i som (den faktiska, objektiva) verkligheten påminner teorins beskrivning i detta om relativistiska teorier, som till exempel socialkonstruktivism.
Den integrerande personlighetsteorin förenar därför i viss mån evolutionsteori med relativistisk teori.
_____________________________________
Om denna beskrivning var för kort för att ge en tillräckligt tydlig bild av teorin kan du läsa en serie på fem artiklar där jag beskriver lite mer. Den börjar med denna...
Om inte den beskrivningen heller är tillräcklig blir du nog tvungen att botanisera på http://ejdeholm.blogspot.com/
Du befinner dig just nu i en motivationsdriven föreställningsvärld. Vi befinner oss nämligen alltid i en motivationsdriven förställningsvärld. Vi upplever denna föreställningsvärld som den faktiska verkligheten fast den egentligen är en slags fantasi... ...det betyder dock inte att en faktisk verklighet inte finns.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ondska finns inte
”Gud (livet) är god (gott) och vi är gud så därför är även vi goda. Anledningen till att gud är god och att vi är goda är att allt är gud. G...
-
”Gud (livet) är god (gott) och vi är gud så därför är även vi goda. Anledningen till att gud är god och att vi är goda är att allt är gud. G...
-
Ett personlighetspsykologiskt analysverktyg II Det är vanligt förekommande att människan beskrivs som i grunden självisk. Till viss del finn...
-
Svenskt tänkande Jag tog i artikeln Svensk djupkultur upp rötterna i den skandinaviska jägar-/samlarkulturen och hur detta bland annat ligg...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar